در ادامه استیضاح‌ها در دوره ششم شوراها، این بار قرعه به نام همدان خورده و شورای شهر همدان در حالی که سال پایانی کار خود را سپری می‌کند بعضی از اعضای آن با انتقاد جدی از کارنامه و عملکرد شهردار، استیضاح وی را کلید زده‌اند.

شهردار همدان روی صندلی استیضاح

هر چند در دوره ششم شورای اسلامی شهر همدان بارها بحث استیضاح شهردار مطرح شده است اما هر بار قدرت مخالفان بر موافقان این موضوع چربید و در مقام عمل این کار به سرانجام نرسید، ولی این بار موضوع از سوی اعضای شورا جدی‌تر دنبال می‌شود. 


اوایل مرداد ماه جاری بود که سیدمسعود حسینی برای پاسخ‌گویی به پنج پرسش طرح شده توسط اعضای شورای اسلامی شهر همدان در صحن علنی شورا حضور یافت اما پاسخ‌هایی که وی به اعضای پارلمان شهری ارائه داد ظاهراً قانع‌کننده نبوده، از این رو برخی اعضا این بار مصمم‌تر از گذشته استیضاح وی را کلید زده‌اند.

نگاه سیاسی به موضوع نداریم
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه اکثریت اعضای شورای شهر از پاسخ شهردار قانع نشدند، اظهار می‌کند: در این دوره بیش از ۵۰ تذکر به شهردار همدان داده شده که نتیجه‌بخش نبوده  و روند استیضاح شهردار دنبال می‌شود.
مهدی حیدری با بیان اینکه مدیران حوزه مدیریت شهری باید پاسخگوی وضعیت شهر و عملکرد خود به مردم باشند، تصریح می‌کند: این استیضاح به نفع شهر و مردم خواهد بود و هیچ‌ گونه نگاه سیاسی به این پرونده نداریم.
عضو شورای اسلامی شهر همدان می‌افزاید: اینکه گفته می‌شود یک اصلاح‌طلب سبب شده هفت عضو اصول‌گرای شورای شهر، شهردار اصول‌گرا را استیضاح کنند جفا در حق شوراست و چنین چیزی صحت ندارد.

تغییر در مدیریت شهری مسئله بدی نیست 
رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر همدان به همان صورت که می‌توانند شهردار انتخاب کنند، اختیار استیضاح او را هم دارند، بیان می‌کند: وضعیت شهر به جایی رسیده که ما تحت فشار قرار داریم و مردم این سؤال را دارند که چرا شهر در مسیر رشد و توسعه نیست.
حمید بادامی نجات اضافه می‌کند: کاسه صبر مردم از وضعیت موجود لبریز شده، پروژه جدیدی تعریف نمی‌شود و مردم در پیگیری امور جاری خود در شهرداری‌ها بلاتکلیف هستند و ارتباط شهرداری و دستگاه‌های اجرایی نیز قطع شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: برخی افراد بیرون از بدنه شورا نسبت به این انتخاب تصمیم گرفتند و از آنجا که تسلط بر مدیریت شهری نداشتند، شیوه انتخاب شهردار و حضورش در این سمت به درستی انجام نشد.
وی با تأکید بر اینکه مشکل شهرداری سیدمسعود حسینی نیست، ادامه می‌دهد: مشکل جریانی است که بر این سیستم حاکم شده و از بیرون در خصوص برنامه‌ها و اقدام‌های مدیریت شهری تصمیم‌گیری می‌شود.
بادامی نجات با تأکید بر اینکه تغییرات در مدیریت شهری مسئله بدی نیست و دلیل بر ناکارآمدی شهردار تلقی نمی‌شود، می‌افزاید: نگاه ما به جریان انداختن خون تازه در بدنه شهرداری است و اینکه از این بن‌بست خارج شویم.
این عضو شورای اسلامی شهر همدان همچنین مدعی می‌شود: هم اکنون یک گروه سیاسی از بیرون به اعضای شورا فشار می‌آورد که اجازه ندهید حسینی استیضاح شود اما این دیگر تأثیرگذار نیست، هر چند شخص شهردار باید به جمع‌بندی برسد که پیش از این برنامه، کناره‌گیری کند.
وی با اشاره به اینکه می‌دانیم در این سال پایانی از عمر شورا، فرد جایگزین شهردار در این مدت محدود تأثیر بسزایی نخواهد داشت، بیان می‌کند: معتقدیم در این مدت امیدی به بهبودی نیست اما هر زمان جلو ضرر را بگیریم، فایده است.

نحوه طرح سؤال اعضای شورا صحیح نیست
یکی از اعضای شورای شهر همدان و از مخالفان استیضاح نیز معتقد است دائم نباید از شهردار به نحوه پاسخ دادن به پرسش ایراد بگیریم.
سعید شهابی‌نیا ادامه می‌دهد:  این ایراد به خود شورا هم وارد است که نحوه طرح سؤال مناسب نیست نه تنها شهرداری همدان بلکه در کل کشور جذب سرمایه‌گذار با مشکل مواجه است. از طرفی برای سایت گردشگری باغ‌ویلاها توسط سرمایه‌گذاران ترک، شهرداری و شورا همکاری کردند، اما مشکلات دیگری وجود داشته است.
وی می‌افزاید: شرکت سیمان از ۲۰سال پیش برای اجرای طرح سرمایه‌گذاری پرونده دارد پس ربطی به تعلل شهرداری همدان در این دوره ندارد و ساخت طرح سرمایه‌گذاری اسکای‌مال در شهر همدان نیز کلاً تخلف است.

شورا تفویض اختیار شهردار را کاهش داده است
یکی دیگر از مخالفان استیضاح شهردار همدان نیز با بیان اینکه شورا تفویض اختیار شهردار را کاهش داده است، اظهار می‌کند: روند صدور مجوزها نسبت به دوره پیش با راه‌اندازی شهرداری الکترونیک که امکان رصد و زمان صدور پروانه وجود دارد کاهشی شده و صدور پروانه پیش‌تر ۲۷ مرحله‌ای بود که اکنون به هفت مرحله رسیده است.
سعید حاجی‌بابایی تصریح می‌کند: طرح سرمایه‌گذاری باغ پرندگان نیز همچنان با در بسته کمیسیون ماده ۵ مواجه است و ساخت طرح اسکای‌مال را نیز معاون وزیر متوقف کرده و ارتباطی به شهردار ندارد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.